Segway P65 närbild på bakhjulet och baklyset

Recension av Segway P65 – en bekväm elsparkcykel för dig som pendlar längre sträckor

Segway P65 är utan tvekan en elsparkcykel som levererar hög prestanda och komfort, men den kommer också med en högre prislapp. För mig känns den dock prisvärd med tanke på den långa batteritiden, robusta designen och smidiga körupplevelsen.

Den är idealisk för längre pendlingar och ger en pålitlig känsla, men tyngden gör att den inte är det bästa valet för den som bor i en lägenhet utan hiss. Den är enkel att använda och installera, förutsatt att man är uppmärksam på parkopplingen.

För de som värdesätter stabilitet, räckvidd och komfort är P65 ett starkt val, men det finns lättare alternativ för den som prioriterar portabilitet.

Betyg: 8/10

Segway P65 ute på test på en grusväg med en skog i bakgrunden

Prestanda

Jag måste säga att Segway P65 imponerar på mig med sin prestanda. När jag först testade den, märkte jag direkt att accelerationen var smidig och kraftfull. Den når en hastighet på upp till 25 km/h, vilket räcker gott och väl för både stadstrafik och längre sträckor. Dess motor känns stark och tillförlitlig, även i branta uppförsbackar, där den håller en stadig hastighet utan att tappa kraft. Körkänslan är stabil och jag kände mig alltid säker, även vid högre hastigheter eller på ojämna ytor.

Användarvänlighet

När det kommer till användarvänlighet är P65 både enkel och intuitiv. Styret är försett med tydliga kontroller, och displayen är lätt att läsa av även i starkt solljus. Det tog mig ingen tid alls att vänja mig vid hur de olika funktionerna fungerar. Det är också en fördel att den har app-stöd, där jag enkelt kan se viktig information och göra inställningar direkt från mobilen. En viktig sak att notera är att P65 är ganska tung, vilket gör den mindre lämpad för dig som bor i en lägenhet utan hiss och behöver bära den upp för flera trappor. Den robusta designen kommer med sina fördelar i form av stabilitet, men tyngden kan bli en nackdel beroende på var man bor.

Installation

När jag packade upp P65 var installationen förvånansvärt enkel. Det krävdes bara att jag monterade styret och kontrollerade att allt var fast och redo att användas. Manualen var tydlig och lätt att följa, så hela processen tog mig mindre än 15 minuter. Det är dock väldigt viktigt att komma ihåg att man först måste trycka in den fyrsiffriga PIN-koden på styret innan man går vidare till att parkoppla scootern med appen via Bluetooth. Om man glömmer det här steget går det inte att slutföra parkopplingen, och det är lätt att missa eftersom instruktionerna kring detta inte är särskilt framträdande.

Segway P65 närbild på laddport

Batteritid och laddning

Batteritiden på P65 överträffade mina förväntningar. Efter en full laddning kunde jag enkelt köra upp till 65 kilometer innan jag behövde tänka på att ladda igen. För mig som ofta pendlar längre sträckor var detta en stor fördel.

Laddningstiden var också rimlig; det tog ungefär sex timmar att ladda batteriet helt. Visst finns det modeller som laddar snabbare, men med tanke på räckvidden kändes det inte som ett stort problem. Dessutom är det enkelt att ansluta laddaren och jag gillar att porten är väl skyddad från damm och fukt.

Segway P65 närbild på styrets vänstra handtag

Komfort

Jag blev positivt överraskad över hur bekväm Segway P65 är att köra. Fotbrädan är bred och rymlig, vilket gav mig en stabil känsla när jag stod på den, och handtagen är ergonomiskt utformade för längre turer. Fjädringen gör också sitt jobb, särskilt på ojämna vägar, där jag knappt märkte av små gupp. Sätet är dock något jag skulle vilja se förbättras i framtida versioner, då det inte riktigt matchade resten av komforten vid längre körningar. Överlag känns det som att Segway verkligen har tänkt på förarens upplevelse och lagt ner tid på att göra åkturen så behaglig som möjligt.


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *